photo by Anna Nawrotek
Każdy głupi może
wiedzieć. Sedno to zrozumieć.
Albert Einstein
Phoo
Ilekroć mówię komuś, że
uczę technik pamięciowych, otrzymuję pytania stylu: Jak się uczyć? Jakie to cudowne metody powodują gwałtowny i
bezwysiłkowy przyrost wiedzy? Jak wlać
do głowy wiedzę dzieciom, które nie chcą się nauczyć? Odpowiedź jakkolwiek
prosta, to niekoniecznie dla pytających satysfakcjonująca – po prostu uczyć
się, chcieć i nie wierzyć w cuda. Każdy sukces wymaga wysiłku, a żeby się
nauczyć – trzeba się uczyć!
To po co cudowne techniki pamięciowe?...
Po to, żeby znacznie wspomóc proces zapamiętywania, żeby dać mózgowi szansę na
stworzenie innej ścieżki dostępu do tej samej wiedzy – ścieżki skojarzeń i
wyobraźni. Skutecznej, bo angażującej mózg na poziomie zmysłów, bo dającej
szansę na wzmocnienie pamięci poprzez emocje i obraz, skutecznej bo zapadającej
głęboko w przestrzenie prawej półkuli. Mnemotechniki pomagającą zwrócić uwagę
mózgu na to, co najważniejsze, a do tego pobudzają kreatywność, co jest w życiu
nie bez znaczenia!!! Uczenia nie
zastąpią, co najwyżej znacznie przyspieszą i wyeliminują potrzebę tzw. kucia.
Ale, niezależnie od
znajomości lub nieznajomości technik pamięci warto, a nawet trzeba, znać najważniejsze
warunki skutecznego uczenia się. Oczywiście prezentuję tu swój własny wybór
najważniejszych zasad, oparty na różnych źródłach, badaniach i praktyce:
1. Wiara w swoje możliwości – nawet,
jeśli zdarzyło Ci się niepowodzenie, to i tak możesz więcej, niż myślisz .
Każdy człowiek jest swoim własnym dziełem,
obrazem własnych myśli
i przekonań.
Ludzie są tacy, jak o sobie
myślą.
Claude Bristol
2. Motywacja – czyli ….żeby Ci się
chciało i żebyś wiedział po co Ci ta nauka.
Nie
można rozwijać niczyich zdolności oprócz własnych.
Drzwi
prowadzące do rozwoju są zamknięte od wewnątrz.
Chris
Argyris
3. Zainteresowanie – jeśli coś Cię
interesuje, wciąga, fascynuje, uczysz się szybko i chętnie.
4. Zrozumienie!!!
5. Odpowiednia technika nauki:
a. stosowanie wypracowanych własnych
metod uczenia się (warto
obserwować siebie, eksperymentować, poznać swoje preferencje półkulowe i style
uczenia się, dla chętnych link do strony, gdzie można zrobić sobie testy predyspozycji-
http://rezonedukacja.pl/poradnik/)
b. porządkowanie informacji (polecam mapy myśli!),
c. wyróżnianie najważniejszych treści,
d. wykorzystanie technik pamięciowych,
e. głośne
uczenie się (patrz aktorzy:). Warto wiedzieć, że treści, których uczyliśmy się mówiąc
– łatwiej odtworzymy mówiąc, treści, które przyswajaliśmy pisząc, łatwiej
będzie nam odtworzyć pisemnie. Stąd rady dla osób przygotowujących się do
wystąpień publicznych – mówić i jeszcze raz mówić – do siebie, do innych, przed
lustrem. Nie wymaga też chyba dokładniejszego tłumaczenia fakt, że do
sprawdzianów pisemnych uczymy się pisząc.
6. Rozłożenie nauki w czasie – jeśli materiału jest dużo, jego
opanowanie znacznie usprawni podział na części i uczenie się etapami ( „dużego słonia
zjada się po kawałku;”), przy czym koniecznie trzeba pamiętać o przerwach w
czasie nauki mniej więcej co 20 – 50 minut, inaczej znacznie spada poziom
przyswajania wiedzy),
7.
Nauka
w stanie relaksu – bez stresu, który znacznie ogranicza zdolność zapamiętywania
i kojarzenia. Dużo krzywdy
możemy zrobić dzieciom poganiając je, wymyślając od nieuków itp. Dziecko jest
szczególnie wrażliwe na dopływające do niego bodźce i ciągła krytyka, uwagi
wypowiadane podniesionym głosem mogą mieć działanie wręcz hipnotyczne, a jeśli
już chcemy hipnotyzować swoje dzieci, to chyba nie po to, żeby sobie utrwaliły swoje
najsłabsze strony.
8. Utrwalanie (powtórki) – jeżeli jesteśmy na wykładzie i nie powtórzymy jego treści, to po dobie
zostaje nam w głowie tylko ok. 20% informacji. Stąd skuteczność tzw. kujonów,
którzy przychodzą do domu i od razu odrabiają lekcje – siłą rzeczy dokonują powtórki
i dlatego zapamiętują więcej. Jeżeli chodzi o system powtórek to są różne
szkoły. Lekko zmodyfikowana propozycja Buzana to pierwsza powtórka po 10
minutach, potem po godzinie, dobie, trzech dniach, tygodniu, miesiącu, pół
roku. Oczywiście zakładam, że celem jest przeniesienie wiedzy do pamięci
długotrwałej, a nie 3 lub 4 „Z”:)
9. Dobra kondycja – im więcej się
ruszasz, tym łatwiej przyswajasz wiedzę, systematyczne zdrowe i niezbyt obfite posiłki i picie wody sprzyjają efektywnej nauce. Najzdolniejsi uczniowie uprawiają
sport!
10. Warunki pracy – odpowiednie biurko i
krzesło, oświetlenie, zapach i muzyka sprzyjające nauce.
Nie zrażaj się, gdy popełnisz błąd - jesteś
po prostu o jeden błąd bliżej celu. Edison, zanim opatentował żarówkę, wykonał
ok. 10 tysięcy nieudanych prób.
Ty też
nigdy się nie poddawaj!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz