środa, 13 lutego 2013

Podstawowe warunki skutecznej nauki.



photo by Anna Nawrotek

Każdy głupi może wiedzieć. Sedno to zrozumieć.

Albert Einstein


Phoo

Ilekroć mówię komuś, że uczę technik pamięciowych, otrzymuję pytania stylu: Jak się uczyć?  Jakie to cudowne metody powodują gwałtowny i bezwysiłkowy przyrost wiedzy?  Jak wlać do głowy wiedzę dzieciom, które nie chcą się nauczyć? Odpowiedź jakkolwiek prosta, to niekoniecznie dla pytających satysfakcjonująca – po prostu uczyć się, chcieć i nie wierzyć w cuda. Każdy sukces wymaga wysiłku, a żeby się nauczyć – trzeba się uczyć!

To po co cudowne techniki pamięciowe?... Po to, żeby znacznie wspomóc proces zapamiętywania, żeby dać mózgowi szansę na stworzenie innej ścieżki dostępu do tej samej wiedzy – ścieżki skojarzeń i wyobraźni. Skutecznej, bo angażującej mózg na poziomie zmysłów, bo dającej szansę na wzmocnienie pamięci poprzez emocje i obraz, skutecznej bo zapadającej głęboko w przestrzenie prawej półkuli. Mnemotechniki pomagającą zwrócić uwagę mózgu na to, co najważniejsze, a do tego pobudzają kreatywność, co jest w życiu nie bez znaczenia!!!  Uczenia nie zastąpią, co najwyżej znacznie przyspieszą i wyeliminują potrzebę tzw. kucia.


Ale, niezależnie od znajomości lub nieznajomości technik pamięci warto, a nawet trzeba, znać najważniejsze warunki skutecznego uczenia się. Oczywiście prezentuję tu swój własny wybór najważniejszych zasad, oparty na różnych źródłach, badaniach i praktyce:


1.     Wiara w swoje możliwości – nawet, jeśli zdarzyło Ci się niepowodzenie, to i tak możesz więcej, niż myślisz .

 Każdy człowiek jest swoim własnym dziełem,

obrazem własnych myśli i przekonań.

Ludzie są tacy, jak o sobie myślą.

Claude Bristol

2.     Motywacja – czyli ….żeby Ci się chciało i żebyś wiedział po co Ci ta nauka. 

Nie można rozwijać niczyich zdolności oprócz własnych.

Drzwi prowadzące do rozwoju są zamknięte od wewnątrz.

                                                                                                  Chris Argyris

3.     Zainteresowanie – jeśli coś Cię interesuje, wciąga, fascynuje, uczysz się szybko i chętnie.


4.     Zrozumienie!!!


5.     Odpowiednia technika nauki:

a.     stosowanie wypracowanych własnych metod uczenia się (warto obserwować siebie, eksperymentować, poznać swoje preferencje półkulowe i style uczenia się, dla chętnych link do strony, gdzie można zrobić sobie testy predyspozycji- http://rezonedukacja.pl/poradnik/)

b.     porządkowanie informacji (polecam mapy myśli!),

c.     wyróżnianie najważniejszych treści,

d.    wykorzystanie technik pamięciowych,

e.     głośne uczenie się (patrz aktorzy:). Warto wiedzieć, że treści, których uczyliśmy się mówiąc – łatwiej odtworzymy mówiąc, treści, które przyswajaliśmy pisząc, łatwiej będzie nam odtworzyć pisemnie. Stąd rady dla osób przygotowujących się do wystąpień publicznych – mówić i jeszcze raz mówić – do siebie, do innych, przed lustrem. Nie wymaga też chyba dokładniejszego tłumaczenia fakt, że do sprawdzianów pisemnych uczymy się pisząc.


6.     Rozłożenie nauki w czasie – jeśli materiału jest dużo, jego opanowanie znacznie usprawni podział na części i uczenie się etapami ( „dużego słonia zjada się po kawałku;”), przy czym koniecznie trzeba pamiętać o przerwach w czasie nauki mniej więcej co 20 – 50 minut, inaczej znacznie spada poziom przyswajania wiedzy),


7.     Nauka w stanie relaksu – bez stresu, który znacznie ogranicza zdolność zapamiętywania i kojarzenia. Dużo krzywdy możemy zrobić dzieciom poganiając je, wymyślając od nieuków itp. Dziecko jest szczególnie wrażliwe na dopływające do niego bodźce i ciągła krytyka, uwagi wypowiadane podniesionym głosem mogą mieć działanie wręcz hipnotyczne, a jeśli już chcemy hipnotyzować swoje dzieci, to chyba nie po to, żeby sobie utrwaliły swoje najsłabsze strony.


8.     Utrwalanie  (powtórki) – jeżeli jesteśmy na wykładzie i nie powtórzymy jego treści, to po dobie zostaje nam w głowie tylko ok. 20% informacji. Stąd skuteczność tzw. kujonów, którzy przychodzą do domu i od razu odrabiają lekcje – siłą rzeczy dokonują powtórki i dlatego zapamiętują więcej. Jeżeli chodzi o system powtórek to są różne szkoły. Lekko zmodyfikowana propozycja Buzana to pierwsza powtórka po 10 minutach, potem po godzinie, dobie, trzech dniach, tygodniu, miesiącu, pół roku. Oczywiście zakładam, że celem jest przeniesienie wiedzy do pamięci długotrwałej, a nie 3 lub 4Z”:)


9.     Dobra kondycja – im więcej się ruszasz, tym łatwiej przyswajasz wiedzę, systematyczne zdrowe i niezbyt obfite posiłki  i  picie wody sprzyjają efektywnej nauce. Najzdolniejsi uczniowie uprawiają sport!


10.  Warunki pracy – odpowiednie biurko i krzesło, oświetlenie, zapach i muzyka sprzyjające nauce.  

Nie zrażaj się, gdy popełnisz błąd - jesteś po prostu o jeden błąd bliżej celu. Edison, zanim opatentował żarówkę, wykonał ok. 10 tysięcy nieudanych prób.



Ty też nigdy się nie poddawaj!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz