czwartek, 13 września 2012

Wartość naszych błędów.


 http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Alva_Edison
 „JeÅ›li chcesz wiÄ™cej sukcesów,
zwiÄ™ksz dwukrotnie liczbÄ™ porażek.”
 
Thomas Watson – zaÅ‚ożyciel IBM
 
         O tym, że popeÅ‚nianie bÅ‚Ä™dów to naturalna droga do osiÄ…gniÄ™cia sukcesu napisano już bardzo dużo. NajwiÄ™ksi tego Å›wiata trudnoÅ›ci siÄ™ nie bali - szli powoli i uparcie do celu,  pokornie uczÄ…c siÄ™ na wielu wÅ‚asnych porażkach.
Sztandarowy przykÅ‚ad, podawanym na wszystkich możliwych szkoleniach motywacyjnych i cytowanym w książkach, jest wynalezienie żarówki przez Thomasa AlvÄ™ Edisona. Zanim 1879 roku opatentowaÅ‚ swój wynalazek dokonaÅ‚ ok. 11. tysiÄ™cy prób. Brian Tracy pisze: >>Po piÄ™ciu tysiÄ…cach jeden dziennikarz zapytaÅ‚ go: „panie Edison, dlaczego nie rezygnuje pan po piÄ™ciu tysiÄ…cach porażek?” Odpowiedź zmieniÅ‚a życie wielu ludzi. „MÅ‚ody czÅ‚owieku, nie rozumie pan. To nie porażka. ZnalazÅ‚em tylko pięć tysiÄ™cy sposobów, które nie dziaÅ‚ajÄ…, dziÄ™ki czemu jestem o pięć tysiÄ™cy prób bliżej rozwiÄ…zania.”<< (http://briantracy.pl/profile/ebook-psychologia-osiagniec.pdf, s.15).

! CytujÄ™ Briana Tracy nie bez przyczyny – to niekwestionowany Å›wiatowy autorytet w dziedzinie rozwoju osobistego. Pisze i mówi niezwykle prosto i logicznie. Tak wiÄ™c z peÅ‚nym przekonaniem serdecznie polecam wszystkie wykÅ‚ady, książki i szkolenia B. Tracy!

Ale o Tracym  kiedy indziej, a dziÅ› miaÅ‚am zająć siÄ™ bÅ‚Ä™dami, wracam wiÄ™c do Edisona, który nie zrażony kilkoma tysiÄ…cami porażek, wypracowaÅ‚ wÅ‚asnÄ… filozofiÄ™. KazaÅ‚a mu ona traktować kolejne niepowodzenia, jak żmudnÄ…, ale idÄ…cÄ… we wÅ‚aÅ›ciwym kierunku, drogÄ™ eliminacji. PracujÄ…c systematyczne i wytrwaÅ‚e, bÅ‚Ä…dzÄ…c wielokrotnie, osiÄ…gnÄ…Å‚ sukces o jakim wielu z nas nawet nie Å›mie marzyć. A jeÅ›li już na marzenia sobie pozwolimy, jeÅ›li nawet zrobimy pierwszy krok, to czÄ™sto niewielka nawet porażka potrafi  zatrzymać nas w pół drogi! Sama bijÄ™ siÄ™ w piersi. Schemat: 1- zapaÅ‚, 2- bÅ‚Ä…d, 3 – rezygnacja, przećwiczyÅ‚am do perfekcji. Kolejne niepowodzenie i prosty wniosek – tego po prostu nie da siÄ™ zrobić, nie warto, za dużo zachodu.  Znany schemat? Ciekawe jak blisko celu  rezygnujemy?
A może, jeÅ›li od maÅ‚ego jesteÅ›my karani za niepowodzenia - w domu reprymendÄ… lub laniem, a w szkole dwójami /A’ propos szkoÅ‚y, to Edison zostaÅ‚ z niej wyrzucony/, to po latach takich doÅ›wiadczeÅ„ zapamiÄ™tujemy, że bÅ‚Ä…d jest czymÅ› nagannym. Nie myÅ›limy o tym, że droga do sukcesu czÄ™sto jest nieÅ‚atwa, zapominamy o znaczeniu sÅ‚owa wytrwaÅ‚ość.
Uczniowie moich kursów ze zdumieniem sÅ‚uchajÄ…, że proces uczenia siÄ™ to najlepszy moment na bÅ‚Ä™dy…. Jak to? Nikt ich tu za pomyÅ‚ki nie ukaże?.... Nie, bo przecież im wiÄ™cej bÅ‚Ä™dów popeÅ‚niÄ… i Å›wiadomie poprawiÄ… w czasie kursu, tym wiÄ™ksza szansa na sukces na ostatecznym egzaminie.

MiaÅ‚o być o sztuce bÅ‚Ä…dzenia oraz  potencjale tkwiÄ…cym w bÅ‚Ä™dach i byÅ‚o, a na koniec może warto trochÄ™ pomyÅ›leć:  
- Jaki jest nasz stosunek do popeÅ‚nianych bÅ‚Ä™dów? 
- Które z nich byÅ‚y dla nas hamulcem, a które nieocenionÄ… lekcjÄ… i w efekcie zaowocowaÅ‚y postÄ™pem? 
- Czy sÄ… dziedziny życia, w których szczególnie szybko siÄ™ zniechÄ™camy?  
- A może niektóre bÅ‚Ä™dy bez przerwy powtarzamy? 
- Co nam daje powielanie niekorzystnego schematu?
 Warto siÄ™ poobserwować, choćby tylko przez tydzieÅ„.

I na koniec słowa noblisty:
"Porażka nie oznacza, że przegrałem,
tylko że jeszcze nie osiągnąłem sukcesu.
Porażka nie oznacza, że nic nie zyskałem,
tylko że się czegoś nauczyłem.
Porażka nie oznacza, że jestem głupcem,
tylko że mam dość wiary, aby próbować.
Porażka nie oznacza, że mam się wstydzić,
tylko że ośmieliłem się próbować.
Porażka nie oznacza, że mam rezygnować,
tylko że muszę postępować w inny sposób.
Porażka nie oznacza, że jestem gorszy,
tylko że nie jestem doskonały.
Porażka nie oznacza, że straciłem czas,
tylko że mogę zacząć od nowa.
Porażka nie oznacza, że powinienem się poddać,
tylko że muszę bardziej się starać.
Porażka nie oznacza, że nigdy mi się nie uda,
tylko że muszę mieć więcej cierpliwości."

John. C. Maxwell, „Postawa zwyciÄ™zcy”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz