środa, 13 lutego 2013

Podstawowe warunki skutecznej nauki.



photo by Anna Nawrotek

Każdy głupi może wiedzieć. Sedno to zrozumieć.

Albert Einstein


Phoo

Ilekroć mówiÄ™ komuÅ›, że uczÄ™ technik pamiÄ™ciowych, otrzymujÄ™ pytania stylu: Jak siÄ™ uczyć?  Jakie to cudowne metody powodujÄ… gwaÅ‚towny i bezwysiÅ‚kowy przyrost wiedzy?  Jak wlać do gÅ‚owy wiedzÄ™ dzieciom, które nie chcÄ… siÄ™ nauczyć? Odpowiedź jakkolwiek prosta, to niekoniecznie dla pytajÄ…cych satysfakcjonujÄ…ca – po prostu uczyć siÄ™, chcieć i nie wierzyć w cuda. Każdy sukces wymaga wysiÅ‚ku, a żeby siÄ™ nauczyć – trzeba siÄ™ uczyć!

To po co cudowne techniki pamiÄ™ciowe?... Po to, żeby znacznie wspomóc proces zapamiÄ™tywania, żeby dać mózgowi szansÄ™ na stworzenie innej Å›cieżki dostÄ™pu do tej samej wiedzy – Å›cieżki skojarzeÅ„ i wyobraźni. Skutecznej, bo angażujÄ…cej mózg na poziomie zmysłów, bo dajÄ…cej szansÄ™ na wzmocnienie pamiÄ™ci poprzez emocje i obraz, skutecznej bo zapadajÄ…cej gÅ‚Ä™boko w przestrzenie prawej półkuli. Mnemotechniki pomagajÄ…cÄ… zwrócić uwagÄ™ mózgu na to, co najważniejsze, a do tego pobudzajÄ… kreatywność, co jest w życiu nie bez znaczenia!!!  Uczenia nie zastÄ…piÄ…, co najwyżej znacznie przyspieszÄ… i wyeliminujÄ… potrzebÄ™ tzw. kucia.


Ale, niezależnie od znajomości lub nieznajomości technik pamięci warto, a nawet trzeba, znać najważniejsze warunki skutecznego uczenia się. Oczywiście prezentuję tu swój własny wybór najważniejszych zasad, oparty na różnych źródłach, badaniach i praktyce:


1.     Wiara w swoje możliwoÅ›ci – nawet, jeÅ›li zdarzyÅ‚o Ci siÄ™ niepowodzenie, to i tak możesz wiÄ™cej, niż myÅ›lisz .

 Każdy czÅ‚owiek jest swoim wÅ‚asnym dzieÅ‚em,

obrazem własnych myśli i przekonań.

Ludzie są tacy, jak o sobie myślą.

Claude Bristol

2.     Motywacja – czyli ….żeby Ci siÄ™ chciaÅ‚o i żebyÅ› wiedziaÅ‚ po co Ci ta nauka. 

Nie można rozwijać niczyich zdolności oprócz własnych.

Drzwi prowadzące do rozwoju są zamknięte od wewnątrz.

                                                                                                  Chris Argyris

3.     Zainteresowanie – jeÅ›li coÅ› CiÄ™ interesuje, wciÄ…ga, fascynuje, uczysz siÄ™ szybko i chÄ™tnie.


4.     Zrozumienie!!!


5.     Odpowiednia technika nauki:

a.     stosowanie wypracowanych wÅ‚asnych metod uczenia siÄ™ (warto obserwować siebie, eksperymentować, poznać swoje preferencje półkulowe i style uczenia siÄ™, dla chÄ™tnych link do strony, gdzie można zrobić sobie testy predyspozycji- http://rezonedukacja.pl/poradnik/)

b.     porzÄ…dkowanie informacji (polecam mapy myÅ›li!),

c.     wyróżnianie najważniejszych treÅ›ci,

d.    wykorzystanie technik pamiÄ™ciowych,

e.     gÅ‚oÅ›ne uczenie siÄ™ (patrz aktorzy:). Warto wiedzieć, że treÅ›ci, których uczyliÅ›my siÄ™ mówiÄ…c – Å‚atwiej odtworzymy mówiÄ…c, treÅ›ci, które przyswajaliÅ›my piszÄ…c, Å‚atwiej bÄ™dzie nam odtworzyć pisemnie. StÄ…d rady dla osób przygotowujÄ…cych siÄ™ do wystÄ…pieÅ„ publicznych – mówić i jeszcze raz mówić – do siebie, do innych, przed lustrem. Nie wymaga też chyba dokÅ‚adniejszego tÅ‚umaczenia fakt, że do sprawdzianów pisemnych uczymy siÄ™ piszÄ…c.


6.     RozÅ‚ożenie nauki w czasie – jeÅ›li materiaÅ‚u jest dużo, jego opanowanie znacznie usprawni podziaÅ‚ na części i uczenie siÄ™ etapami ( „dużego sÅ‚onia zjada siÄ™ po kawaÅ‚ku;”), przy czym koniecznie trzeba pamiÄ™tać o przerwach w czasie nauki mniej wiÄ™cej co 20 – 50 minut, inaczej znacznie spada poziom przyswajania wiedzy),


7.     Nauka w stanie relaksu – bez stresu, który znacznie ogranicza zdolność zapamiÄ™tywania i kojarzenia. Dużo krzywdy możemy zrobić dzieciom poganiajÄ…c je, wymyÅ›lajÄ…c od nieuków itp. Dziecko jest szczególnie wrażliwe na dopÅ‚ywajÄ…ce do niego bodźce i ciÄ…gÅ‚a krytyka, uwagi wypowiadane podniesionym gÅ‚osem mogÄ… mieć dziaÅ‚anie wrÄ™cz hipnotyczne, a jeÅ›li już chcemy hipnotyzować swoje dzieci, to chyba nie po to, żeby sobie utrwaliÅ‚y swoje najsÅ‚absze strony.


8.     Utrwalanie  (powtórki) – jeżeli jesteÅ›my na wykÅ‚adzie i nie powtórzymy jego treÅ›ci, to po dobie zostaje nam w gÅ‚owie tylko ok. 20% informacji. StÄ…d skuteczność tzw. kujonów, którzy przychodzÄ… do domu i od razu odrabiajÄ… lekcje – siÅ‚Ä… rzeczy dokonujÄ… powtórki i dlatego zapamiÄ™tujÄ… wiÄ™cej. Jeżeli chodzi o system powtórek to sÄ… różne szkoÅ‚y. Lekko zmodyfikowana propozycja Buzana to pierwsza powtórka po 10 minutach, potem po godzinie, dobie, trzech dniach, tygodniu, miesiÄ…cu, pół roku. OczywiÅ›cie zakÅ‚adam, że celem jest przeniesienie wiedzy do pamiÄ™ci dÅ‚ugotrwaÅ‚ej, a nie 3 lub 4Z”:)


9.     Dobra kondycja – im wiÄ™cej siÄ™ ruszasz, tym Å‚atwiej przyswajasz wiedzÄ™, systematyczne zdrowe i niezbyt obfite posiÅ‚ki  i  picie wody sprzyjajÄ… efektywnej nauce. Najzdolniejsi uczniowie uprawiajÄ… sport!


10.  Warunki pracy – odpowiednie biurko i krzesÅ‚o, oÅ›wietlenie, zapach i muzyka sprzyjajÄ…ce nauce.  

Nie zrażaj się, gdy popełnisz błąd - jesteś po prostu o jeden błąd bliżej celu. Edison, zanim opatentował żarówkę, wykonał ok. 10 tysięcy nieudanych prób.



Ty też nigdy się nie poddawaj!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz