wtorek, 6 listopada 2012

To możesz tylko Ty!





„JesteÅ› jedynÄ… osobÄ… na Å›wiecie,
która może wykorzystać Twój potencjaÅ‚.”
Zig Ziglar



       W maÅ‚ej podkieleckiej szkółce prowadzÄ™ zajÄ™cia zwiÄ™kszajÄ…ce sprawność uczenia siÄ™. Chodzi na nie kilkanaÅ›cioro piÄ…to- i szóstoklasistów. Jako jeden z elementów motywujÄ…cych do pracy,  zastosowaÅ‚am stworzenie silnej reprezentacji celu, zwieÅ„czajÄ…cego proces nauki. ProÅ›ciej - poprosiÅ‚am dzieci, żeby napisaÅ‚y, co chcÄ… osiÄ…gnąć pod koniec zajęć (w czerwcu). Wszyscy grzecznie i ze skupieniem zapisali coÅ› na kartkach, kartki zamknÄ™li w kopertach, koperty zakleili  i zostawili u mnie w depozycie. 
Może i zbyt ambitnie podeszÅ‚am do pracy z mÅ‚odymi ludźmi, ale… kiedy mamy wyrabiać wÅ‚aÅ›ciwe nawyki??? Chyba im wczeÅ›niej tym lepiej, zwÅ‚aszcza, że spisywanie celów to nawyk niezwykle opÅ‚acalny i dobrze rokujÄ…cy na przyszÅ‚ość. 

Podobno (badania przeprowadzano w amerykaÅ„skich uniwersytetach Yale i Harvard) tylko 3% ludzi ma zwyczaj spisywania swoich celów, 13% ma je przemyÅ›lane, ale niespisanie, a caÅ‚a reszta tzn. 84% w ogóle nie zastanawia siÄ™ nad sprawÄ… tak abstrakcyjnÄ…, jak życiowy cel. Co ciekawe, badania wykazaÅ‚y, że ci, którzy kiedyÅ› zadali sobie trud, aby spisać cele, mieli 10 razy wiÄ™cej pieniÄ™dzy niż caÅ‚a reszta. Tak wiÄ™c nawyk spisywania celów niewÄ…tpliwie wart jest wyrobienia i dlatego z gÅ‚Ä™bokim poczuciem misji zleciÅ‚am go dzieciom;) 

I co?... Dzieci grzecznie napisaÅ‚y, co im w duszy graÅ‚o i … nic… dalej to pani od technik pamiÄ™ciowych ma sprawić cud, a życzenia majÄ… siÄ™ speÅ‚nić. Jeden chÅ‚opiec powiedziaÅ‚ nawet, jego cel jest niemożliwy do speÅ‚nienia. On postawiÅ‚ przede mnÄ… wyzwanie, chciaÅ‚ sprawdzić, co potrafiÄ™. Uczniowie spojrzeli zdumionymi oczami, kiedy wyjaÅ›niÅ‚am, że na kartkach zapisali swoje plany, a wiÄ™c realizacja należy do nich samych, a moje zadanie to przekazanie metody, która może im pomóc osiÄ…gnąć ambitne zamierzenia. Cóż za rozczarowanie! A myÅ›leli, że stanie siÄ™ cud, że bÄ™dÄ™ siÄ™ dwoiÅ‚a i troiÅ‚a, a potem machnÄ™ jakÄ…Å› czarodziejskÄ… różdżkÄ…… 
Cóż, dzieciom nie należy siÄ™ dziwić, nie zawsze jest fajnie, gdy trzeba po prostu zabrać siÄ™ do roboty. Å»eby Å›wiadomie wziąć odpowiedzialność za swoje osiÄ…gniÄ™cia, trzeba po prostu dorosnąć. A ileż to razy my - doroÅ›li -  mówimy dzieciom, że za ich niewiedzÄ™ odpowiada zÅ‚y nauczyciel...?  Ale nie zamierzam kontynuować tematu szkoÅ‚y, bronić ani ganić nauczycieli, bo nie w tym rzecz. 

Rzecz we wnioskach –  ten maÅ‚y eksperyment z dziećmi  uÅ›wiadomiÅ‚ mi, jak czÄ™sto my sami, niczym dzieci w maÅ‚ej szkółce, zawziÄ™cie planujemy, podejmujemy zobowiÄ…zania i też … liczymy, na cud. A cuda zdarzajÄ… siÄ™ wyjÄ…tkowo rzadko. I zwykle, niezależnie od tego, czy mamy 10 czy 100 lat, nic nie dziele siÄ™ samo. 
Marek Szurawski, mój mentor i przyjaciel, mistrz mistrzów w dziedzinie zapamiÄ™tywania, mawia  Å¼e jeÅ›li bÄ™dziemy przez pięć minut pracować na sukces, to bÄ™dzie on trwaÅ‚ 5 minut, a aby uzyskać trwaÅ‚y efekt, trzeba dać z siebie znacznie wiÄ™cej. Może to i nie jest epokowe odkrycie, ale za to prawda, którÄ… zwykle wolimy niepostrzeżenie zamieść pod dywan. SpeÅ‚nienie w jakiejkolwiek dziedzinie wymaga od nas sporo wysiÅ‚ku. I jeÅ›li każdy z nas jest zbiorem unikalnych cech charakteru, niepowtarzalnych zdolnoÅ›ci i możliwoÅ›ci, a zarazem najlepszym ekspertem od samego siebie, to tylko on sam wie jaki wysiÅ‚ek wykonać, aby osiÄ…gnąć sukces. I tylko on sam może wprawić siÄ™ w ruch. Wypada wiÄ™c powtórzyć za wybitnym amerykaÅ„skim szkoleniowcem i pisarzem: „JesteÅ› jedynÄ… osobÄ… na Å›wiecie, która może wykorzystać Twój potencjaÅ‚.”

A że od czegoś trzeba zacząć, to ośmielę się postawić parę wyjściowych pytań, takich na weryfikację celów:
- „Jakie cele stawiam przed sobÄ…?” 
- „Czy te cele sÄ… naprawdÄ™ ważne dla mnie?”
- „Czy je zapisujÄ™?”
- „Co mnie powstrzymuje przed wyznaczaniem celów?”
- „Czy bardziej bojÄ™ siÄ™ sukcesu, czy porażki?”
- „W jakiej dziedzinie życia nie realizujÄ™ swoich marzeÅ„?”
- „Co zamierzam zrobić, żeby mieć realnÄ… szansÄ™ realizacji zamierzeÅ„?”
- „Z jakich elementów mojego celu mogÄ™ zrezygnować, żeby plan byÅ‚ bardziej realny?”
- „Jakie przeszkody mogÄ™ napotkać na swojej drodze?”
- „Kto lub co może mi pomóc speÅ‚nić swoje marzenia?”
- „Kogo czyniÄ™ odpowiedzialnym za brak efektów?”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz